neděle 8. února 2015

Můj život s antikoncepcí a bez ní

Dneska si dáme trošku intimní a kontroverzní téma. Ale proč ne, třeba někomu přijde vhod nebo usnadní rozhodování.

Antinu jsem začala brát v 16 letech (celkově asi 5 let), mimo jiné taky kvůli tomu, ze moje měsíční problémy se zhoršovaly více a více. Hory ibalginu nezabíraly, nejednou mě musel ze školy někdo vyzvednout, abych to dotrpěla aspoň doma v posteli, a sport v těch dnech už vůbec. Párkrát jsem taky omdlela, v noci v koupelně (asi jsem těsně minula vanu) a podobné trampoty.

[zdroj]

Po několika platíčcích se vše ustálilo a uklidnilo, antina mi vyhovovala, bolesti téměr žádné, po pár letech vůbec žádné. Jenže jak mi zelenal mozek, uzrávalo ve mě přesvědčení, že to jíst nechci. A to z několika důvodu. Nechci chemku v těle a nelíbí se mi, co to dělá s přírodou (neplodní živočichové, příroda...).

Rozhodování bylo dlouhé, přece jen je to pohodlné nemuset se starat, občas si odložit menstruaci a hlavně jsem se bála, aby se moje bolesti a strasti nevrátily do starých kolejí. Tyhle myšlenky se mi v hlavě honily asi půl roku, než jsem se odhodlala.Samozřejmě jsem zašla i za gynekologem, který mě ujistil, že antikoncepce není špatná, a pokud nemám problémy se zapomínáním, není důvod vysazovat. No jo, kolik asi takový doktor dostává za recept. 

Ale i přesto jsem se rozhodla vysadit, zelený mozek byl silnější. Po vysazení jsem se bála všech těch dopadů, které jsou strašákem pro každou holku. Pupínky, vypadávání vlasů, zhoršená kvalita nehtů, pupínky. Pupínky mě neminuly. Nic extrémního se nekonalo, ale už si prostě na obličej nemůžu napatlat všechno, co bych chtěla a musím dobře vybírat. Jednu dobu jsem měla hodně velké problémy s vypadáváním vlasů, ale to se taky po 3 měsících ustálilo (až na tu plešku, co se mi utvořila nad čelem - už nikdy asi nebudu mít hustou ofinu, fňuk)

A co menstruace? No, prvního půl roku nic. Ale byla jsem ubezpečená, že je to naprosto normální a po pročítání diskuzí na internetu jsem zjistila, že to vůbec není ojedinělé. Po půl roce se ke mě začínala pomalu vracet. Třeba ob měsíc. Po dalším půl roce už pravidelně. Takže předpokládám, že po roce se moje tělo dalo dokupy a ustálilo si rytmus. Bohudík se obávané bolesti nedostavily, a omdlévačky taky ne. 

Co říct závěrem? Kdybych věděla, co všechno si zažiju s vysazováním a vracením těla do normálu, asi bych do toho znovu nešla. Ale v 16 mi to bylo jedno a navíc všichni doktoři opěvují antinu, že jo. Nikdo Vám neřekne, co to do sebe sypete, a že až budete chtít vysadit, budete zažívat pekla. 

Docela mě štve, že web antikoncepce.cz je jen propaganda farmaceutických společností, a když si člověk chce zjistit něco o reálných účincích antikoncepce na tělo, musí projít diskuze se zkušenostmi. Pamatuju si, že když jsem antikoncepci chtěla začít brát, tohle byl zdroj, na který jsem narazila jako první. A říkala jsem si, že to je asi v pohodě, když to píšou na netu. A věřím, že spousta mladých holek dělá to stejné. A taky to, že doktoři pořád hrajou, že to je všechno v pohodě, a vlastně tím ještě pomáháte cyklu. 

Co si myslíte Vy o antikoncepci, zobete nebo jste taky proti?

35 komentářů:

  1. Ámen sis!! Antikoncepce má neokecatelné výhody.. to jo.. ale za mě.. už nikdy víc.. po vysazení jsem prošla doslova hormonální bouří, ultramastná pleť a padání vlasů jako bonus, ale stejně už bych se k ní nevrátila.. až zpětně vidím, jak mě to ovlivňovalo a už to nechci.. je to svinstvo..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Potvrzení zdravotnikem! Sve vyhody to ma, ale nestoji to za to, huntovat si telo, ze ano.

      Vymazat
  2. já se toho vysazení tak bojím... beru ji už sedmým rokem, zatím naštěstí zcela bez potíží, a zatím vysazovat neplánuju... ale až se rozhodnu, tak hlavně spíš doufám, že nebude problém s otěhotněním (což je jediný důvod, kdy začnu vysazovat), toho se bojím víc než poďobaného obličeje :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fakt, ze podobany oblicej je nic, oproti neotehotneni. To jsem zatim neresila, a pry to je taky dost individualni. Nekdo otehotni do mesice, nekomu to trva par let.

      Vymazat
    2. Nedávno jsem četla názor lékaře (otázka, jak moc to brát důvěryhodně), že většina žen otěhotní hned první cyklus po vysazení antikoncepce. Což mě dost překvapilo, mnohdy jsem slyšela, že si tělo nejdřív musí tak půl roku odpočinout a že je nezdravé otěhotnět hned po vysazení.. tak nevím. Každopádně to neplánuji zkoušet :))

      Vymazat
    3. mě říkal doktor, že to je individuální, kamarádka zas, že nějaká její známá vysadila HAK po cca 10 letech a hned při prvním styku otěhotněla... takže ono to asi prostě záleží, jak rychle to "vyloučí" a naběhne na přírodní cyklus...

      Vymazat
  3. Pro mě má antikoncepce význam akorát jako ochrana, nic jiného. Dřív jsem si prošla podobnými stavy jako píšeš. Začala jsem menstruovat už někdy v 11 letech, každý měsíc křeče, nevolnost, migréna, žádný pohyb.. většinou jsem zůstávala doma. Nakonec se s tím po letech tělo srovnalo nějak samo, trochu jsem mu pomohla bylinkama a šlo to.
    Prášky jsem začala brát až téměř v 18. Poprvé jsem na chvíli vysadila kvůli operaci, srážlivost krve, různá rizika adt. Krvácení sice přišlo zavčas, ale zvýšeně mě bolela hlava a zhoršila se mi pleť. K práškům jsem se ale zase vrátila. Podruhé a naposled jsem vysadila nedávno. Vůbec jsem neměla chuť na sex, tak proč to brát? Obzvlášť, když mají hormony vliv na moje tělo, na životní prostředí..? Dobrala jsem platíčko a místo dalšího prášku jsem začala užívat Gynex, v záloze mám ještě šalvějový čaj a jiné babské rady, tak jsem zvědavá. Zatím se ani nekoná žádné osypání a vlasy mi padají tak normálně (ťuk ťuk), takže to snad dobře dopadne.
    Jinak jsem si všimla, že moje pleť se i po tak krátké době od vysazení velice zlepšila. Póry, které mě vždycky trápily, se najednou samy od sebe zmenšují, a pleť se daleko lépe hojí. Že by ty hormony pokožku 'zakonzervovaly' ve stavu, v jakém byla v mých 18, a teprve po vysazení ji nechaly chovat se přirozeně a úměrně věku?? :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, děkuji za vyčerpávající komentář! Myslím, že něco bude na tom, že antina tu pleť zakonzervuje. Nejvíce mě rozčilují lékaři, kteří antinu předepíšou mladým holkám, aby měly hezkou pleť. A to nemluvím o tom, že by holkám měli udělat krevní testy a testy srážlivosti (které jsou u nás pořád ještě placené jestli se nepletu).

      Držím palce, aby babské rady a bylinky pomohly - já krátce užívala Mastodynon (homeopatika), prý by to mělo pomáhat na ustálení cyklu - jenže jsem byla hrozně nepravidelná v užívání, takže nevím, jestli zabírá :D ale za pokus to stojí ;-)

      Vymazat
  4. Jsi skvělá, gratuluji k úžasnému rozhodnutí ☺ Začátky po vysazení nejsou jednoduché, ale podle mě to prostě za to čistší tělo stojí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě to za to stojí! Ne že bych to na sobě nějak pozorovala (zatím), ale alespoň můj vnitřní pocit za to stojí :-)

      Vymazat
  5. Já už jí neberu několik let a jsem šťastná. Dříve mě trápila náladovost a další různé stavy. Po vysazení se vrátila dobrá nálada a celkově mi zmizela podrážděnost. Dokonce i eL. říkal, že je se mnou větší sranda, takže na tom asi něco bude :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky už ji nějaký ten pátek neberu, chtěla jsem článek napsat s nějakým odstupem, abych měla vůbec o čem psát ;-) Já nikdy náladová nebyla (aspoň si to o sobě myslím a nikdo si zatím nestěžoval :D), takže tohle nebyl můj problém :-).

      Vymazat
  6. Urobila si velmi dobre, ze si tabletky vysadila.
    /kaviareň/

    OdpovědětVymazat
  7. Sakra toho vypadávání vlasů se mega děsím. Vysadila jsem ji před 14 dny. Konečně jsem se rozhoupala. Doufám a moc si přeji, aby se neděly žádné hrůzy. To bych nejspíš nevydržela a zase se k ní vrátila. Jsem zvědava, jaké to bude po měsíci. Též už mi hodně zezelenal mozek. I když je mi jasné, že po více než 7 letech je vysazení pro tělo určitě šok.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím palce Sabi, aby to probíhalo v pohodě. Předpokládám, že Biosil na vlasy asi bereš, co? Pokud ne, tak pro něj šupej ;-)

      Vymazat
    2. Jojo pro jistotu i dýňový olej, chlorellu a spirulinu :D dala jsem se do boje proti hormonům :D

      Vymazat
  8. Mám podobnou zkušenost. I když já brala "jen" rok, než se přišlo na to, že jí vůběc brát nesmím a může to pro mě být nebezpečné. Před nasazením mi nedělali ani žádné testy a mě ani nenapadlo se na něco takového ptát. Po vysazení klasika: špatná pleť, padání vlasů, nepravidelný cyklus. Nikdy víc! Kéž bych tenkrát měla víc informací.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lavieen, a já myslela, že problémy s cyklem jsem měla kvůli tomu, že jsem ji brala tak dlouho. Je to síla, jak tahle chemka ovlivňuje tělo!

      Vymazat
  9. Ještě že mám tolik "zeleně založených přátel" a čtu tyhle blogy..:) Jinak bych do sebe asi už dávno tohle svinstvo cpala.. Jsem ráda, že jsem to neudělala a doufám, že ani nikdy neudělám, nechci a nepotřebuju..:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Drobku, za mého mládí běžely víceméně jen blogy o Tokio hotel co si pamatuju :D Co bych teďka dala za to, kdybych něco takového četla :-) Jsi šikula, jde vidět, že tvé názory jsou tak striktní :-*

      Vymazat
  10. taky jsem vysadila, po osmi letech, ale hodně dlouho jsem si to rozmýšlela a sbírala informace, přece jenom do nás od začátku cpali názor, že pilulky jsou nejlepší, co může být a teď se najednou začínají odkrývat úplně jiné skutečnosti a je fakt zajímavé, že na gyndě mi to doktor odkýval, že chci přestat, ale nikdy mě nevaroval třeba před tím, že antikoncepce může dopomáhat k migrénám .... prostě farmaceutický průmysl je jedna velká továrna na prachy, to mi nikdo nevymluví!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cože, antikoncepce dopomáhá k migréně? Ty bláho, tak to jsem netušila (asi proto, že jsem jí nikdy netrpěla). To si piš Liško, že f.pr. je továrna na prachy! Co jsem slyšela od kamarádky chemičky, tak se tam dějou šílené věci. Proto je fajn, že se čím dál více lidí snaží od různých pilulek odprostit, bohužel se asi nikdy nikomu nepovede tyhle zloděje "vyhladovět"...

      Vymazat
  11. Hezky napsáno. Já jsem brala HA 10 let, pak jsem si jednoho dne řekla, dost a vysadila jsem ji. První měsíce byly hrozné, děsné bolesti břicha, pleť se mi neskutečně zhoršila, strašně mi vypadávaly vlasy ... prostě hrůza. Tak jsem si řekla, že změním komplet svůj životní styl. Přestala jsem si barvit vlasy, začala jsem používat přírodní kosmetiku a změnila úplně svůj jídelníček. No, a trvalo to sice rok, ale teď se cítím úplně skvěle. Je to prostě můj životní styl, jím zdravě, necpu do sebe žádnou chemii a vím, že moje tělo mi to jednou vrátí :-) www.cookingwithsusa.blogspot.cz :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šůšo, ty počáteční stavy jsou fakt hrozné, přece jen se snažíme vypadat dobře, že jo. Ale na druhou stranu je super, že tě to přivedlo k přírodní kosmetice a zdravému jídelníčku :-) Hrozně ráda se k tobě chodím inspirovat ve vaření ;-)

      Vymazat
  12. Já jsem měla spíš problémy kvůli antikoncepci, takže jsem brát přestala, asi 2 roky jsem byla bez a to jsem byla úplně v pohodě, no pak jsem se zase rozhodla s ní znovu začít, ovšem s jinou a není to tak zlé, ale stejně se cítím hůř s antinou než bez ní... jenže já jsem tak paranoidní, co se ochrany týče, že se vysadit bojím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu tvé obavy, není nic horšího než nejistota a strach z otěhotnění.

      Vymazat
  13. Ja som ešte antiku nebrala a ani to nemám v pláne. Ja by som sa bála, že by si moje telo na to nezvyklo napríklad ako tvoje na začiatku a bolo by to aj horšie, že by som v budúcnosti nemohla mať deti. Takže ja som proti. Každopádne ďakujem ti za tvoju skúsenosť a tvoje rady! :--)
    Dijoun&Klaudi

    OdpovědětVymazat
  14. Nestačí mi než závidět.. Já jsem mívala podobné problémy jako Ty, nasadili mi ji ještě před 15 rokem, protože to prostě jinak nešlo. Sice jsem neomdlívala, ale zato jsem měla měsíčky klidně nonstop celý měsíc, byla jsem chudokrevná atd.
    Jenže kdykoliv vysadím antikoncepci třeba jen na měsíc, vše se vrátí. Takže si můžu říkat jak chci že je to zlo, ale momentálně je to moje jediná normální možnost..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wow, tak to je teda síla! Kdybych měla takové problémy jako Ty, asi bych si vysazení taky 2x rozmyslela.

      Vymazat
  15. Docela závidím. Beru ji od 15let, ve 20 jsem byla na zenske operaci a od te doby ji jim každý den uz 8let. Musim jinak zkoncim na operacnim sále. Byla mi potvrzena endometrioza a ted planuji svatbu, a bojim se ze kdyz vysadim kvuli poceti a nepujde to, vytvori se mi cysty a bude zle. Takže nejake pupínky by me vazne netrapily kdyz bych si mohla vybrat

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda :-( Tak to naprosto chápu. Pokud to máš takhle komplikované, tak je jasné, že je pro tebe asi lepší ji brát. Držím palce, ať nemáš žádné problémy, a užij si krásně svatbu ;-)

      Vymazat
  16. Ja vysadila pred pul rokem. Cyklus pravidelny a lepsi ve vsech smerech nez s prasky. Krome par pupinku a padani vlasu pri cesani si nemam na co stezovat. Az se tohle da dokupy budu happy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je paráda, myslím, že jsi šťastný člověk, že s tím máš minimální problémy :-)

      Vymazat

Děkuji moc za příspěvek a těším se na Tvou další návštěvu! ♥